پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
6654
-
الف
+

«بزرگ مرد کوچک» عمیقاً متأثرم می­‌‌کند

آی‌فیلم به بهانه پخش سریال «بزرگ مرد کوچک» با "لاله صبوری" به گفتگو نشست.

به جرأت می‌­توان گفت در دوره‌­ای شناخته‌­شده‌­ترین بازیگر زن در ژانر کمدی در پرمخاطب­‌ترین مجموعه‌­های تلویزیونی بود. بازیگر مردمی مجموعه «جنگ 77»  در نقش ماندگار "مریم" و  مسافر فضایی سریال «این زمینی‌­ها» که این روزها با سریال «بزرگ­‌مرد کوچک» میهمان مخاطبان آی‌فیلم است. پخش سریال­‌های متعدد با بازی او بهانه‌ای شد تا با وی به گفتگویی اختصاصی بنشینیم.

 

- تقریباً بیشتر نقش‌هایی که ایفا کردید در ژانر طنز بوده، این مسئله به دلیل علاقه شخصی شما بوده یا پیشنهادها شما را به این سو سوق داده؟

هم پیشنهادها و هم به شخصیت خود من برمی‌گردد. من خیلی آدم شلوغ و پرجنب و جوشی هستم. البته خب بیشتر هم در آن ژانر معرفی شدم و نقش‌­هایی که به من پیشنهاد می­‌شد نقش­‌های پرانرژی و شلوغ و فضول بوده تا نقش‌­های درام. یعنی هر دو دلیل با هم تأثیرگذار بوده.

- به نظر خودتان کدام نقش­تان در کدام کار نقطه عطف بازیگری شما بوده ؟

سوال سختی پرسیدید. شاید هیچ نقطه عطفی وجود نداشته و همان شروع کار من نقطه عطف کار من بوده. مثلاً در فیلمنامه‌نویسی از دقیقه صفر تا دقیقه 20 باید صبر کنید تا به نقطه عطف اول برسید. یعنی گره اول می‌شود نقطه عطف اول. یعنی شما باید یک سابقه‌ای داشته باشید که به نقطه عطف برسید. در مورد من نقطه صفر برایم نقطه عطف بوده. من از بالای بالا شروع کردم. یعنی در عرض دو یا سه روز در یک بازه زمانی در سال 77  تبدیل به معروف‌ترین بازیگر زنی شدم که در تلویزیون بازی می­کرد. بعد از آن هم شاید نقش‌های درخشانی بوده ولی اتفاق اصلی برای من همان اتفاق اول بود.

- به نظرتون دلیل ماندگار بودن "لاله صبوری" چیست؟ چه دلیلی باعث شده که شما به عنوان یک بازیگر برای نسل‌های مختلف شناخته شده هستید؟

من با اینکه از راه بازیگری درآمد کسب می ­کردم ولی خیلی سعی کردم در هر کاری بازی نکنم. من می‌­توانستم به نحوی در این سال‌­ها خودم را هم به لحاظ کاری و هم به لحاظ اجتماعی خرج کنم که در هر مراسمی شرکت کنم. امروزه بسیاری از بازیگرهای ما خانم وآقا در تمام افتتاحیه­‌ها و مجالسی که برگزار می­‌شود حاضر هستند. در خیلی از سریال‌ها هم حضور دارند. البته من این مسئله را رد نمی کنم. ولی به نظر من حضور به این شکل مانند این است که هر شب جایی برای شام دعوت باشی. یک بار ممکن است که خوب پذیرایی شوی و اگر هر شب به آن میهمانی بروی نادیده گرفته می­‌شوی و به درستی تحویل گرفته نمی­‌شوی و تبدیل به شخص دم دست می‌­شوی. من سختی­‌های اینگونه زندگی نکردن را کشیده ام اما سعی کردم خیلی خودم را خرج نکنم.

- وبسایت آی‌فیلم چندی قبل دیدگاهی را با مخاطبان به اشتراک گذاشت با این مضمون که " به نظر شما دلایل ماندگاری یک هنرمند چیست؟" درصد زیادی از بینندگان، مردمی بودن و به دنبال حواشی نرفتن را راه ماندگاری یک هنرمند شمردند. از دیدگاه شما به عنوان یک هنرمند با توجه به جوابی که به سوال قبل دادید می­‌توانیم نتیجه بگیریم که گزیده کار بودم و به دنبال حواشی نرفتن یک راه خوب برای ماندگار شدن یک هنرمند است؟

بله. البته در مورد حواشی امروز کاملاً برعکس است. من حدود بیست سال بازی کردم با احتساب سه سالی که در رشته تئاتر تحصیل کردم 23 سال است که من در این حرفه حضور دارم، ولی هیچ صدایی، هیچ حرفی، هیچ حاشیه‌ای نداشتم تا زمانی که راجع به یک مشکلی یک گفتگوی معمولی کردم یا زمانی که در یک مصاحبه تلویزیونی روی آنتن به شوخی در جواب مجری چیزی را عنوان کردم. این قبیل مسائل باعث می­‌شود که یکدفعه بالا بیایی. البته شرایط جدید بازیگری حاشیه می‌­طلبد البته نه زیاد و غیرواقعی. اما مردمی بودم به نظر من خیلی مهم است و مربوط به ذات آدم‌­هاست. خیلی­‌ها ذاتاً مردمی نیستند حتی اگر آدم معمولی هم باشند نمی‌­توانند مردمی باشند. ولی من کلاً مردمی هستم. این مسئله به این برمی­‌گردد که بعضی‌­ها ژن مردمی بودن و صمیمی بودن را دارند و بعضی­‌ها ندارند.

 - «بزرگ مرد کوچک» سریالی که در حال حاضر از آی‌فیلم پخش می­‌شود. در مورد این سریال توضیح بدید و کار با آقای"رسام" .

هروقت صحبت از سریال «بزرگ مرد کوچک» می­‌شود عمیقاً متأثر می­‌شوم. من سر آن کار خیلی چیزها از آقای "رسام" یاد گرفتم. تجربه خوشایندی بود. آقای "رسام " بسیار مرد حرفه‌­ای و صبور و ساکتی بود. ترکیب من و "رامبد جوان" به عنوان دو بازیگر شلوغ و پرجنب­ و جوش در آن کار تجربه جالبی بود. ولی حیف که آقای "رسام" دیگر نیستند. روحشان شاد.

- با توجه به اینکه شخصیت اصلی سریال «بزرگ مرد کوچک» یک پسربچه نوجوان است و داستان سریال حول دغدغه­‌های او می­‌چرخد، به نظر شما اگر امروزه سریالی مشابهی ساخته شود باید چه چیزی را به عنوان دغدغه یک نوجوان امروزی مطرح کند؟

به نظر من بزرگترین دغدغه اجتماعی امروزه فضای مجازی است. من دو فرزند بزرگ دارم و فرزند سومم یازده سال دارد. من بسیار نگران استفاده او از فضای مجازی هستم. یک راه وجود دارد که به او بگویم نباید به سراغ گوشی و فضای مجازی برود اما وقتی در جامعه وجود دارد و دوستان او صفحات شخصی در این فضا دارند آیا من به عنوان مادر می‌­توانم او را از داشتن فضای مشابه منع کنم؟ بهتر است که با نظارت خود من یک صفحه شخصی داشته باشد. دغدغه و گرفتاری بچه­ های این دوره به دلیل نبود آموزش مناسب در مورد استفاده از فضای مجازی­ست. من مطلبی را در مورد مشکلی که چندی پیش برای دختر سیرجانی در فضای مجازی بوجود آمد نوشتم. در این مطلب نوشتم که پدرها ومادرهای کسانی که این مشکلات برای آنها بوجود آمده مقصر هستند. من مطمئنم که دغدغه امروزی جامعه فضای مجازی است.

- بعد از جنگ 77 کم کار شدید؟ دلیل خاصی داشت؟

نه دلیل خاصی نداشت. پیشنهادی برای بازی نداشتم. در مواقعی کاری پیشنهاد می­‌شد ولی وقتی کار جدی می‌­شد عوامل می­‌گفتند که شخص دیگری را برای این نقش انتخاب کرده اند.

- در حال حاضر و در  دنیای کنونی بازیگری از این قسم دغدغه­‌ها برای بازیگران وجود دارد؟

در آن زمان ممنوعیت کاری زیاد بود. ممکن بود به خود شخص هم اعلام نکنند یا اینکه یک شخصی نگذارد یک بازیگری کار کند. در حال حاضر من این عقیده را ندارم که کسی مانع فعالیت من می­ شود. اگر کم کار باشم هم اعتراض نمی‌­کنم و نمی­‌گویم که به من بی احترامی شده و... خب مگر آن زمانی که من پرکارترین بازیگر تلویزیون بودم کسی اعتراضی کرد که حالا من به کم ­کاری اعتراض کنم.

- در تلویزیون پرکارترید تا در سینما، این انتخاب خودتان است؟

من اصلاً در سینما کار نکرده ام. وقتی ره صد ساله را یک شب بروی اشتباه هم می­­‌کنی، چون تجربه شخصی را که آهسته این مسیر را طی کرده، نداری. یک زمانی به من و "کوروش تهامی" و "سروش صحت" همزمان کار سینمایی پیشنهاد شد ولی من سر کار سینمایی نرفتم چون می­ خواستم در نقش اول بازی کنم. همه کارهایی که پیشنهاد می­‌شد را به همین دلیل رد کردم.

- شما علاوه بر بازیگری و نویسندگی کار کارگردانی هم می­‌کنید.

من دو سال ونیم کارگردان و نویسنده برنامه کودک پنگول در شبکه پنج بودم. من اصولاً چراغ خاموش کار می­‌کنم. دو مستند مفصل هم ساختم. در حال حاضر هم دوست دارم با آی‌فیلم همکاری کنم.

- اولویت شما کدام است؟ کدام یک از این کارها بیشتر روح شما را تغذیه می­‌کند؟ بازیگری، نویسندگی یا کارگردانی؟

واقعاً کلی نگاه می­‌کنم. آدم جزئی­‌نگری نیستم. کلی و ایده‌­آلیسم نگاه می­‌کنم. انتخاب من کار خوب است. هر کدام از این کارها که خوب­تر و وزین­‌تر باشد را انتخاب می­‌کنم. اگر بگویم که بازیگری را بیشتر دوست دارم ممکن است مثل بعضی وقت­ها بازیگری در یک پروژه­‌ای هیچ نقطه مثبتی نداشته باشد و یک آدم ایده ­آلیست را راضی نکند. نقش خوبی نباشد یا اینکه نقش مقابل خوب بازی نکند یا خیلی چیزهای دیگر. اولویت من همیشه کار خوب است در یک پروژه حرفه‌­ای با آدم­‌های حرفه ­ای، حاضرم در هر زمینه‌­ای که تخصص دارم، همکاری کنم. ولی در پروژه‌­ای که حرفه‌ای نیست، که امروزه اکثر کارهای اینطور است، به هیچ عنوان حاضر نیستم کار کنم.

خانم" صبوری" مسئله‌­ای که این روزها زیاد به چشم می‌­خورد استفاده از نابازیگرها در نقش‌های اول هست. اکثر این اشخاص هم راز ماندگاری را بلد نیستند. به نظر شما این کار و این نحوه انتخاب حرف‌ه­است؟

به این مسئله از چند منظر می­‌توانیم نگاه کنیم. مثلاً امسال در جشنواره، فیلم‌ سینمایی 23 نفر اکران شد دراین فیلم بچه­ ها باید نابازیگر باشند. یک زمانی ضرورت فیلمنامه و نقش ایجاب می‌­کند که از نابازیگر استفاده شود. یک زمانی هم عوامل فیلم این کار را می­ کنند که پول ندهند و ضرورت مالی موجب این مسئله می­‌شود. البته نابازیگر هم دو تعریف جدا دارد. یک وقت یک شخصی درس تئاتر و سینما خوانده یا دوره دیده است ولی دیده نشده این شخص نابازیگر نیستند. یک وقتی هم هست که شخص اقبال بلندی دارد و این مسئله برای او پیش می­‌آید.

- به نظرتون این نوع انتخاب حرفه‌­ای است؟

من احتمالاً اگر فیلمی بسازم این کار را نمی­‌کنم ولی ترجیح می­‌دهم قضاوت نکنم. چون به نظر من دیوار منع، دیوار کوتاهی‌­ست. هر چیزی را منع کردم برای خودم هم پیش آمد. این مسئله را نمی­‌گویم چون ترس این را دارم که اگر خودم کاری را بسازم در شرایطی از یک نابازیگر استفاد کنم ولی ممکن است مجبور به این کار شوم.

- کدام وجهه از توانایی بازیگری "لاله صبوری" هنوز جلوه‌­گر نشده؟

سوال سختی پرسیدید. واقعاً نمی­‌دانم.

خیلی از همکارهاتون در جواب این سوال از نقش­‌هایی گفتند که تا به حال تجربه نکردند و دوست دارند که ایفا کنند.

 دوره­‌های فیلمنامه‌نویسی که برای بچه­‌های مبتدی و پیشرفته برگزار کردم باعث شد که اطلاعاتم را به روز کنم و به همراه بچه­‌های آن کلاس‌­ها یک روند رو به جلو داشته باشم. من یک ذخیره ادبیاتی  و تصویری از قبل داشتم، و سعی کردم مثل پزشکانی که سعی نمی­‌کنند اطلاعات پزشکی خود را به روز کنند و هنوز از نسخه­‌های قدیمی استفاده می­‌کنند کار نکنم. وقتی فیلم‌­ها را نگاه می­‌کنم با اطلاعاتی که کسب کردم سعی می­ کنم ریزبین‌­تر وموشکافانه‌­تر به جزئیات نگاه کنم. من نمی­‌گویم چه نقشی می­‌خواهم ولی با توجه به تجربه‌­های این سالیان و از این دوره به بعد اگر نقشی ایفا کنم حتماً و قطعاً بهتر و متفاوت­ تر از گذشته بازی می­‌کنم. این مسئله را با اعتماد به نفس می ­گویم. فرقی نمی­‌کند چه نقشی باشد چون نگاه من متفاوت­‌تر از گذشته شده.

- خانم "صبوری" بینندگان آی‌فیلم اغلب مواقع از پخش سریال­‌های قدیمی تشکر می­‌کنند. به نظر شما چه چیزی در سریال­‌های قدیمی، آنها را ماندگار کرده است؟

این دوره، دوره سهل‌­انگاری و مدیران نالایق هست. البته نه همه مدیران بلکه بعضی از مدیران هستند که کار بلد نیستند معنی طرح و کار رو نمی­‌فهمند. بودجه در نظر گرفته می­‌شود و ناکارآمدی باعث می­‌شود محصولی تولید شود که مخاطب ندارد. در گذشته همه چیز اصولی بود. فیلمنامه خوب نوشته می ­شد و کارگردان درست کار می­‌کرد. من سر کارهایی این اواخر رفتم که حتی یک تمرین معمولی قبل از جلوی دوربین رفتن ندارند. کارهای الان مخاطب زیادی ندارند.

- حرف پایانی ...

امیدوارم که اتفاق‌­های خوبی در برنامه‌سازی بیفتد. به نظر من سریال­‌های قدیمی باید خیلی خوب باشند که هنوز بیننده دارند. اصولاً نوستالژی و قدیمی بودن برای من ناراحت کننده­‌ست. هر چیزی که مربوط به گذشته است من را اذیت می­‌کند و هیچ جذابیتی برای من ندارد. چون اگر خوبی در مسائل قدیمی وجود داشته باشد که مربوط به گذشته است و تمام شده و اگر چیز بدی هم باشد که یادآوری آن اذیت کننده‌­ست. مطمئن هستم که این مسئله برای همه ناراحت کننده است. پس ببینید چقدر این سریال‌­های قدیمی خوب هستند که با وجود یادآوری فضای قدیمی هنوز جذاب است.

- چه پیامی برای مخاطبان آی‌فیلم دارید؟

امیدوارم که کارهای ما را ببینند و دوست داشته باشند.

(مصاحبه کننده: سمانه مقدم)

نظر شما
ارسال نظر